ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΣΥΜΠΟΣΙΟ ΒΟΛΟΥ – 14/12/2003

Το Εργαστήριο Εκπαιδευτικών Τεχνολογιών και Ανάπτυξης Εκπαιδευτικού Λογισμικού, Π.Τ.Δ.Ε. Π.Θ. και η Επιστημονική Ένωση «ΜΙΧΑΛΗΣ ΔΕΡΤΟΥΖΟΣ» οργάνωσαν επιστημονικό συμπόσιο με θέμα «Το εκπαιδευτικό λογισμικό και η ανάπτυξη υποστηρικτικού υλικού από την πλευρά των εκπαιδευτικών».

Το συμπόσιο αποτέλεσε τμήμα της επιστημονικής διημερίδας που διοργάνωσε το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης – Τμήμα Μεταπτυχιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με θέμα: «Βιβλία, υλικά, λογισμικά για την εκπαίδευση: από τη σχεδίαση στη διδακτική πράξη» στο Βόλο.

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΣΥΜΠΟΣΙΟ Ι

«Το εκπαιδευτικό λογισμικό και η ανάπτυξη υποστηρικτικού υλικού από την πλευρά των εκπαιδευτικών»

Προεδρείο: Γλέζου Κατερίνα – Φυσικός, επιμορφώτρια ΤΠΕ

Περιλήψεις εισηγήσεων

  • Ανδρεάδης Αλέξανδρος –  Μαυράκης Δήμος, Φυσικοί, επιμορφωτές ΤΠΕ

Αξιοποίηση του λογισμικού “Γαία ΙΙ” στη διδασκαλία της Γεωγραφίας στο Γυμνάσιο και της Αστρονομίας στο Λύκειο
Περιγράφηκε η εφαρμογή λογισμικού για τη διδασκαλία του “Ηλιακού συστήματος” (Αστρονομία επιλογής Β΄ Λυκείου), όπου με τη βοήθεια του λογισμικού και του δικτυακού κόμβου της Γαίας γίνεται συλλογή στοιχείων από βάσεις δεδομένων, επεξεργασία και εξαγωγή συμπερασμάτων.
Επίσης αναφέρθηκε η εφαρμογή για τη διδασκαλία της ενότητας “Βαλκάνια” (Γεωγραφία Β΄ Γυμνασίου), όπου με τη βοήθεια του λογισμικού “Γαία” γίνεται συλλογή δεδομένων για τις βαλκανικές χώρες, ενώ με τη Ζωγραφική των Windows γίνονται εργασίες με τους χάρτες του λογισμικού.

  • Σαλονικίδης Ιωάννης – Δάσκαλος

Χρήση του λογισμικού “ΜΑΘΗΜΑ” για τη διδασκαλία του ηλεκτρισμού στο Δημοτικό σχολείο
Παρουσίαση πρότασης διδασκαλίας της ενότητας «Ηλεκτρισμός -“Απλό ηλεκτρικό κύκλωμα – διακόπτης” (Φυσική – Ε΄ τάξη Δημοτικού), με την αξιοποίηση του εκπαιδευτικού λογισμικού Μ.Α.Θ.Η.Μ.Α. (Φυσική Γυμνασίου).
Το Μ.Α.Θ.Η.Μ.Α. είναι ένα λογισμικό, που σκοπό έχει την στήριξη της διδασκαλίας της Φυσικής Γυμνασίου, με έμφαση στις έννοιες στις οποίες τα παιδιά αντιμετωπίζουν γνωστικές δυσκολίες. Εντούτοις δημιουργώντας τα κατάλληλα φύλλα εργασίας μπορούμε να το αξιοποιήσουμε και για τη διδασκαλία της Φυσικής στο Δημοτικό σχολείο.

  • Φιλιππιάδης Γρηγόρης – Δάσκαλος, επιμορφωτής ΤΠΕ

Διδασκαλία της θερμότητας στο Δημοτικό σχολείο με τα λογισμικά “ΣΕΠ” και “ΜΑΘΗΜΑ”
Παρουσίαση φύλλου εργασίας για τη διδασκαλία της τήξης στην ΣΤ΄ τάξη Δημοτικού με το λογισμικό Μ.Α.Θ.Η.Μ.Α.
Σύντομη αναφορά στο λογισμικό Σύνθετο Εργαστηριακό Περιβάλλον (ΣΕΠ) και παρουσίαση φύλλων εργασίας για τη διδασκαλία των φαινομένων της τήξης και του βρασμού.
Εκτέλεση των πειραμάτων με χρήση των παραπάνω λογισμικών.

  1. Το φαινόμενο του βρασμού (Σ.Ε.Π.)
  2. Το φαινόμενο της τήξης (Σ.Ε.Π.)
  3. Το φαινόμενο της τήξης (Μ.Α.Θ.Η.Μ.Α.)
  • Σαλονικίδης Ιωάννης – Δάσκαλος

Κατασκευή ασκήσεων στη διδασκαλία της γλώσσας στο Δημοτικό σχολείο με το λογισμικό “HotPotatoes”
Παρουσίαση πρότασης για τη διδασκαλία επεξεργασίας κειμένου, κατάλληλη για την Ε΄ και Στ΄ τάξη δημοτικού, με την αξιοποίηση του εκπαιδευτικού λογισμικού HotPotatoes.
Το HotPotatoes είναι ένα πρόγραμμα ανοιχτού λογισμικού (υποστηρίζει πολλές γλώσσες) με το οποίο μπορείτε να δημιουργήσετε ασκήσεις διαφόρων μορφών (πολλαπλής επιλογής, σταυρόλεξα, σύντομης απάντησης, συμπλήρωσης κενών, αντιστοιχίσεις κλπ. σε μορφή ιστοσελίδων), για χρήση είτε μέσω internet είτε σε δίκτυο υπολογιστών είτε στον προσωπικό μας υπολογιστή. Το πρόγραμμα διατίθεται ελεύθερα (freeware) για εκπαιδευτικούς σκοπούς: http://web.uvic.ca/hrd/halfbaked/.
Διαθέτει πολλές δυνατότητες ανατροφοδότησης και άλλες ευκολίες που το καθιστούν ισχυρό εργαλείο όχι μόνο για τη στήριξη αλλά και για το σχεδιασμό ολοκληρωμένης  διδασκαλίας σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα.
Η ελληνική μετάφραση του Hotpotatoes (και επιπλέον πληροφορίες) είναι διαθέσιμη στην προσωπική σελίδα του εισηγητή:
http://users.thess.sch.gr/salnk/index.htm.

  • Ανανιάδης Παναγιώτης – Γεωλόγος  επιμορφωτής ΤΠΕ

Διδασκαλία της Βιολογίας στο Γυμνάσιο με χρήση του λογισμικού “Το Ανθρώπινο Σώμα”
Παρουσίαση και μικρή περιήγηση στο λογισμικό “Ανθρώπινο σώμα”. Φύλλα εργασίας για το κύτταρο και για τα συστήματα: αναπνευστικό, κυκλοφορικό, αναπαραγωγικό και πεπτικό.
Σχολιασμός της εφαρμογής δύο φύλλων εργασίας στην πράξη και κατάθεση προτάσεων για καλύτερη αξιοποίηση του λογισμικού στο εργαστήριο πληροφορικής από τον εκπαιδευτικό.

  • Δοδοντζής Μιλτιάδης, Σινά Ευγενία – Φυσικοί, επιμορφωτές ΤΠΕ

Σεισμοί, ηφαίστεια: διδασκαλία με το λογισμικό “Ανακαλύπτω τη Γη”
Το λογισμικό “Ανακαλύπτω τη Γη” αποτελεί ένα λειτουργικά οργανωμένο εκπαιδευτικό υλικό για τον πλανήτη μας, ο οποίος παρουσιάζεται μέσα από κείμενα, στατικές και κινούμενες τρισδιάστατες εικόνες, βίντεο.
Στόχος του λογισμικού είναι να βοηθήσει τον εκπαιδευτικό να αναπτύξει και να αναλύσει με τον πλέον σύγχρονο και ελκυστικό τρόπο για τους μαθητές το προς διδασκαλία θέμα.
Το εξελληνισμένο λογισμικό προτείνεται να χρησιμοποιηθεί στα παρακάτω μαθήματα:

  1. Γεωγραφία Γυμνασίου
  2. Φυσική Γυμνασίου – Λυκείου (Γ. παιδεία, διαθεματικά)
  3. Χημεία Γυμνασίου – Λυκείου (Γ. παιδεία)
  4. Περιβαλλοντική εκπαίδευση Γυμνασίου – Λυκείου

Μπορεί να αξιοποιηθεί σε συνδυασμό με τα παραπάνω μαθήματα, με φύλλα εργασίας που περιλαμβάνουν δραστηριότητες βασισμένες στο ΑΠΣ, και έχουν δομηθεί έτσι ώστε να παρέχουν τη δυνατότητα της ανάδειξης των ιδεών των μαθητών και να τους καθοδηγούν στην ανακάλυψη των επιστημονικών αρχών στις οποίες στηρίζονται τα διάφορα φυσικά φαινόμενα.
Παρουσίαση του λογισμικού και φύλλων εργασίας για τη διδασκαλία της ενότητας: “Σεισμοί – Ηφαίστεια” (Α΄ Γυμνασίου)

  • Καλφαγιάννης Αθανάσιος,  Μαστραλέξης Δημήτρης – Φυσικοί, επιμορφωτές ΤΠΕ

Χρήση του λογισμικού “Interactive Physics” για τη διδασκαλία της Φυσικής Γ΄ Λυκείου κατεύθυνσης
Τα θέματα της μηχανικής και του ηλεκτρισμού που πραγματεύονται τα σχολικά βιβλία του Ενιαίου Λυκείου παρουσιάζουν δυσκολίες στη διδακτική τους παρουσίαση με τον κλασικό τρόπο διδασκαλίας. Το κλασικό εργαστήριο της Φυσικής, παράλληλα, δεν είναι δυνατόν να καταγράψει, και πολύ περισσότερο, να επεξεργαστεί δεδομένα, όπως είναι τα μέτρα της τριβής, της γωνιακής ταχύτητας, της έντασης του ηλεκτρικού πεδίου κλπ., να εμφανίσει τα διανύσματα των μεγεθών αυτών, να διακρίνει τα είδη των τριβών, να καταγράψει κάθε χρονική στιγμή τα μέτρα των μεγεθών που υπεισέρχονται στα φαινόμενα και να δημιουργήσει γραφικές παραστάσεις.
Σύμφωνα με τα παραπάνω, διαμορφώθηκαν οι συνθήκες για την ανάπτυξη πειραματικών διδασκαλιών του φαινομένου της κύλισης στερεού σώματος σε οριζόντιο και κεκλιμένο επίπεδο, των κινήσεων φορτισμένων σωματιδίων σε ηλεκτρικά και μαγνητικά πεδία και της σύνθεσης ταλαντώσεων μέσω προσομοιώσεων με το λογισμικό “Interactive Physics”.
H παρουσίαση με τη βοήθεια της προσομοίωσης προσφέρει σημαντικές δυνατότητες για να αναλυθούν και να επεξηγηθούν τα φαινόμενα στους μαθητές τόσο σε ποιοτικό επίπεδο (σύνθεση κινήσεων, δράση δυνάμεων κ.ά.) όσο και στην ποσοτική εκτίμηση του αποτελέσματος των επιμέρους συνιστωσών (τριβή, ένταση κλπ.).

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.